Arama motoru optimizasyonunun geçmişine uzun bir süre yön vermiş kavramlardan birisi olan Pagerank değerleri artık yabancılaşacağımız ve unutacağımız kadar uzakta kalmış durumda. Unutanlar, yabancılaşanlar ve “aa evet, bu şekilde de bir şey vardı” diyenler için yitip gidenler serimizde bu sistemden de konuşmak istedik.
Pagerank, Google’ın sıralama için kullandığı bir puanlama sistemiydi. 2014 yılına kadar birçok websitesi için en mühim parametre olmayı sürdürebilen bu puanlama sistemi için bilhassa son yıllarında pek fazlaca webmaster sistemin fena bir halde manipüle edilebildiğinden yakınmaktaydı. Fişi çekilmeden derhal önceleri puanı oldukça yüksek olan spam siteleri de görmeye başlamıştık. Sadece bu normal olarak sistemi ‘tu kaka’ göstermek için kafi olmamalı, zira senelerce kullananların tercih etmiş olduğu en büyük arama motorunun kullandığı bu sistem hepimiz tarafınca da sevilmekteydi.
Sistemin manipüle ediliyor olması ve site sahipleri tarafınca çoklukla bu yönüyle eleştirilmesi hakikaten de büyük bir mesele. Sadece, normal olarak ki bu mesele sistemin daha kuvvetli bir hale getirilmesiyle aşılabilirdi. Ek olarak yapmış olduğu sıralamalar sebebiyle şirket bugün de manipülasyon ve değişik sebeplerden dolayı devamlı eleştirilmekte ve ülkelerin rekabet kurumları tarafınca araştırma altına alınmakta. Kısacası sistemin eleştiriler alması da, eleştirilerin haklı olması da fişinin çekilmesi için kafi değildi. Sistem çözülebilir ve hatta daha da geliştirilebilirdi. Sonuçta onu ilk elde var edenler de gene aynı firmanın geliştiricileriydi. Peki, ne oldu?
Google, netice sıralamalarıyla ilgili fazlaca mühim bir siyaset değişikliğine gitti. Bugün hâlâ geçerli olan bu politikayı şirket genelinde yürütmeye başlattılar. Google bu değişiklikle beraber algoritma şeffaflığını olabilecek minimum konuma getirtip kararttı. Bugün SEO uzmanları için en mühim barem hakikaten de kendi tecrübeleri. Zira firmanın açık etmiş olduğu ve şeffafça paylaşmış olduğu parametreler sadece Search Console projesinde yer edinen hata bildirimlerinden ibaret ki bunu da kullanıcı deneyimine verdikleri önemden dolayı yaptıkları fazlaca açık.
Kısaca Pagerank, siteleri 0 ve 10 içinde puanlayan bir sistemdi ve arama motoru da sıralamalarını oluştururken bu puanları mühim bir parametre olarak algoritmasına dâhil ediyordu. Bu kadar saydam bir sistemin, yeni politikalarla uyuşmadığı da doğrusu oldukça ortada diyebiliriz. İşte bu süreç sistemin fişini çekti.
Google’ın sıralamalarını oluştururken dikkate almış olduğu ve siteleri derecelendirdiği bir algoritmasının bulunmadığını düşünmek asla profesyonelce olmaz. Bu sistemin atasının da Pagerank değerleri bulunduğunu söylersek hata yapmış olmayız. Sadece gelişen bilişim teknolojileri, suni zekâ emek harcamaları ve bunların şirket içindeki ilerlemeleriyle Pagerank benzeri derecelendirme çalışmalarının algoritmadaki ehemmiyet sıralamasının azaldığını söylemek de yanlış olmayacaktır.
Şunu da son olarak hatırlatmakta yarar var. Fişi çekilmiş ve sonlandırılmış olan bu puanlama sistemi geçerli bir halde kullanıcılarla veri paylaşırken dahi arama motorunun tek parametresi değildi. Sıralamalarda Pagerank kıymeti 7 olan bir siteyi, kıymeti 9 olan sitelerin üstünde görebiliyorduk. Bu aşamada içerik kalitesi ve sayfa otoritesi şeklinde mevzular öne çıkıyordu diyebiliriz.
Google tarafınca açıkça site sahiplerine “Sizin puanınınız X” denilen bir sistem oluşturulmasını ister miydiniz? Yorumlarda görüşelim.
Pagerank, Google’ın sıralama için kullandığı bir puanlama sistemiydi. 2014 yılına kadar birçok websitesi için en mühim parametre olmayı sürdürebilen bu puanlama sistemi için bilhassa son yıllarında pek fazlaca webmaster sistemin fena bir halde manipüle edilebildiğinden yakınmaktaydı. Fişi çekilmeden derhal önceleri puanı oldukça yüksek olan spam siteleri de görmeye başlamıştık. Sadece bu normal olarak sistemi ‘tu kaka’ göstermek için kafi olmamalı, zira senelerce kullananların tercih etmiş olduğu en büyük arama motorunun kullandığı bu sistem hepimiz tarafınca da sevilmekteydi.
Google’ın Genel Politikaları Fişi Çeken Oldu
Sistemin manipüle ediliyor olması ve site sahipleri tarafınca çoklukla bu yönüyle eleştirilmesi hakikaten de büyük bir mesele. Sadece, normal olarak ki bu mesele sistemin daha kuvvetli bir hale getirilmesiyle aşılabilirdi. Ek olarak yapmış olduğu sıralamalar sebebiyle şirket bugün de manipülasyon ve değişik sebeplerden dolayı devamlı eleştirilmekte ve ülkelerin rekabet kurumları tarafınca araştırma altına alınmakta. Kısacası sistemin eleştiriler alması da, eleştirilerin haklı olması da fişinin çekilmesi için kafi değildi. Sistem çözülebilir ve hatta daha da geliştirilebilirdi. Sonuçta onu ilk elde var edenler de gene aynı firmanın geliştiricileriydi. Peki, ne oldu?
Google, netice sıralamalarıyla ilgili fazlaca mühim bir siyaset değişikliğine gitti. Bugün hâlâ geçerli olan bu politikayı şirket genelinde yürütmeye başlattılar. Google bu değişiklikle beraber algoritma şeffaflığını olabilecek minimum konuma getirtip kararttı. Bugün SEO uzmanları için en mühim barem hakikaten de kendi tecrübeleri. Zira firmanın açık etmiş olduğu ve şeffafça paylaşmış olduğu parametreler sadece Search Console projesinde yer edinen hata bildirimlerinden ibaret ki bunu da kullanıcı deneyimine verdikleri önemden dolayı yaptıkları fazlaca açık.
Kısaca Pagerank, siteleri 0 ve 10 içinde puanlayan bir sistemdi ve arama motoru da sıralamalarını oluştururken bu puanları mühim bir parametre olarak algoritmasına dâhil ediyordu. Bu kadar saydam bir sistemin, yeni politikalarla uyuşmadığı da doğrusu oldukça ortada diyebiliriz. İşte bu süreç sistemin fişini çekti.
Pagerank Tamamen Ortadan Kalkmış Olabilir mi?
Google’ın sıralamalarını oluştururken dikkate almış olduğu ve siteleri derecelendirdiği bir algoritmasının bulunmadığını düşünmek asla profesyonelce olmaz. Bu sistemin atasının da Pagerank değerleri bulunduğunu söylersek hata yapmış olmayız. Sadece gelişen bilişim teknolojileri, suni zekâ emek harcamaları ve bunların şirket içindeki ilerlemeleriyle Pagerank benzeri derecelendirme çalışmalarının algoritmadaki ehemmiyet sıralamasının azaldığını söylemek de yanlış olmayacaktır.
Şunu da son olarak hatırlatmakta yarar var. Fişi çekilmiş ve sonlandırılmış olan bu puanlama sistemi geçerli bir halde kullanıcılarla veri paylaşırken dahi arama motorunun tek parametresi değildi. Sıralamalarda Pagerank kıymeti 7 olan bir siteyi, kıymeti 9 olan sitelerin üstünde görebiliyorduk. Bu aşamada içerik kalitesi ve sayfa otoritesi şeklinde mevzular öne çıkıyordu diyebiliriz.
Google tarafınca açıkça site sahiplerine “Sizin puanınınız X” denilen bir sistem oluşturulmasını ister miydiniz? Yorumlarda görüşelim.
Webmaster Forum, Google, adsense, SEO, domain, hosting, web tasarım teknoloji hakkında bilgiler. Türkiyenin en iyi webmaster forumu ve tartışma platformu.
SEO, SEO Nedir, SEO hizmetleri, seo paketleri, site içi seo, & site dışı seo, (Off-Page Seo)(On-Page Seo) seo alışveriş forumu, google optimizasyon, SEO ipuçları, hakkında sorular, sorunlar ve çözümleri.
SEO hizmetleri, seo paketleri,